Εκτύπωση
Κατηγορία: Δραστηριότητες
Εμφανίσεις: 11

Στο πλαίσιο του Εκπαιδευτικού Προγράμματος με τίτλο: «Ανάπτυξη της Στατιστικής Παιδείας στην Ελλάδα», μαθητές και μαθήτριες του 2ου ΓΕΛ Ορεστιάδας διεξήγαγαν έρευνα με θέμα: «Διατροφή και Αθλητισμός». Η έρευνα διεξήχθη από δύο μαθήτριες της Γ΄ τάξης Λυκείου, την Σουργούτση Θεοδώρα και  Χαμαλίδου Άννα, όπου ετοίμασαν ένα ερωτηματολόγιο το οποίο περιελάμβανε τρία σετ ερωτήσεων και το μοίρασαν στους/στις μαθητές/τριες του σχολείου προς συμπλήρωση. Στόχος της έρευνας ήταν η μελέτη των διατροφικών συνηθειών των μαθητών/τριων σε σχέση με τον αθλητισμό. Δηλαδή, κατά πόσο και σε τι ποσοστό επηρεάζει τη διατροφή ενός/μίας μαθητή/τριας ο αθλητισμός. 

Τα συμπληρωμένα ερωτηματολόγια, εν συνεχεία, δόθηκαν στις αναπλρώτριες καθηγήτριες Μαρία Παυλίδου και Ελένη Φιλιππούση προκειμένου να προβούν σε στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων και διεξαγωγή συμπερασμάτων τα οποία παρατίθενται παρακάτω:

Ο ΔΜΣ (Δείκτης Μάζας Σώματος) των μαθητών είναι σε φυσιολογικές τιμές με κανένα άτομο να φτάνει σε επίπεδο παχυσαρκίας.

Το ποσοστό των μαθητών που συνδέουν τη διατροφή τους με συγκεκριμένο πρόγραμμα (πχ δίαιτα) ήταν 15%. Τα περισσότερα παιδιά (83%) ανέφεραν ότι ακολουθούν το πρότυπο της μεσογειακής διατροφής ως πιο υγιεινής. Παρατηρήθηκε ότι σχεδόν όλο το σύνολο των μαθητών ήταν ενήμερο για τις επιπτώσεις μίας κακής διατροφής, με κύριους πληροφορητές το σχολείο (57%) και την οικογένεια (42%).

Επίσης, φαίνεται να υπάρχει στατιστικά σημαντική διαφορά ανάμεσα στις επιλογές «μικρά και συχνά γεύματα» και «λίγα και μεγάλα γεύματα», με ποσοστό κοντά στο 80% να προτιμά την πρώτη επιλογή. Τα λαχανικά και τα φρούτα αποτελούν την βασική πηγή πρόσληψης βιταμινών των νέων με μόλις το 3% να παραδέχεται ότι χρησιμοποιεί συμπληρώματα διατροφής. Επιπλέον, στην ερώτηση αν επιλέγουν κάποιο είδος «ανθυγιεινούς» τροφής στην θέση ενός γεύματος τα άτομα που απάντησαν θετικά ξεπερνούσαν το 82%, με επικρατούσα τιμή την συχνότητα των 2 φορών την εβδομάδα.

Το τελευταίο μέρος της έρευνας έδειξε ότι το 67% των μαθητών έχουν κάποιου είδους φυσική δραστηριότητα, ενώ το 42% ασχολούνται με κάποιο άθλημα. Ενθαρρυντικό δε, είναι ότι από το ποσοστό το μαθητών που είναι αθλητικά ενεργοί, αυτοί που είχαν ξεκινήσει την άθληση από ηλικία μικρότερη των 15 ετών ξεπερνούν το 82%. Όσον αφορά στην ενασχόληση με ομαδικά αθλήματα, οι συμμετέχοντες απάντησαν θετικά κατά 68% και μόλις το 40% ενδιαφέρεται για το είδος αθλήματος της επιλογής τους σε αγωνιστικό επίπεδο, όμως το ποσοστό ικανοποίησης με τις επιδόσεις τους αγγίζει το 87%.

Παρά το μικρό δείγμα και την μικρή ποικιλομορφία του, τα αποτελέσματα της έρευνας κρίνονται αισιόδοξα. Χρειάζονται περισσότερες μελέτες και σε δείγματα με περισσότερους μαθητές και από άλλες περιοχές για να βγει ένα αξιόπιστο συμπέρασμα για την γενικότερη στάση των μαθητών ως προς την διατροφή και την άθληση. Η ενασχόληση με σωματικές δραστηριότητες, καθώς και η τήρηση ενός καλού διατροφικού προτύπου είναι σημαντική γα την ψυχοσωματική εξέλιξη των εφήβων και για την εκπαίδευση μιας νέας γενιάς που θα έχει μειωμένα προβλήματα υγείας.

Σουργούτση Θεοδώρα, Μαθήτρια Γ΄ Λυκείου

Χαμαλίδου Άννα, Μαθήτρια Γ΄ Λυκείου

Φιλιππούση Ελένη, Φυσικός, Αν. Καθηγήτρια