Για ακόμη μία χρονιά από κοινού το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών / Τμήμα Φυσικής και η Ελληνική Εταιρεία Φυσικής για την Επιστήμη και την Εκπαίδευση (ΕΕΦΕΕ) διοργάνωσαν με μεγάλη επιτυχία τον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Φυσικής Γυμνασίου-Λυκείου «Αριστοτέλης» 2024, με απώτερο στόχο την επιλογή των Ελλήνων Μαθητών/τριών στη Διεθνή Ολυμπιάδα Φυσικής 2024, για το σχολικό έτος 2023-2024.

Σκοπός του Διαγωνισμού ήταν η ενίσχυση της γνώσης και της κατανόησης της Φυσικής από τους/τις μαθητές/τριες σε όλη τη χώρα, με απόλυτο σεβασμό στην επιστημονική και ακαδημαϊκή δεοντολογία, στην αντικειμενικότητα, στην αξιοπιστία, στη συνέπεια και στον εθελοντισμό, χωρίς αναφορές ή εκδηλώσεις με οικονομικές ή εμπορικές παραμέτρους γι’ αυτό και μαθητές και μαθήτριες της Α΄ και Β΄ τάξης του 2ου ΓΕΛ Ορεστιάδας εκδήλωσαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και συμμετείχαν στον διαγωνισμό.

Και στις δύο φάσεις του Πανελλήνιου διαγωνισμού Φυσικής Λυκείου "Αριστοτέλης" 2024 οι μαθητές/τριες κλήθηκαν να διαγωνιστούν -όπως και στο παρελθόν- τόσο σε θεωρητικά θέματα όσο και σε πειραματικό πρόβλημα με επεξεργασία πραγματικών πειραματικών δεδομένων. Σε όλους τους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Φυσικής Λυκείου καταβάλλεται προσπάθεια προσέγγισης (στο πλαίσιο της σχολικής ύλης) των θεμάτων των Διεθνών Ολυμπιάδων Φυσικής αλλά και επιχειρείται η δοκιμαστική εφαρμογή τέτοιων θεμάτων σε εξεταστικό περιβάλλον από τους/τις Έλληνες/Ελληνίδες μαθητές/τριες.

Τα θερμά μας συγχαρητήρια σε όλους και όλες τους μαθητές και τις μαθήτριες του Σχολείου μας για το ενδιαφέρον τους να συμμετάσχουν σε όλο και περισσότερες ενδοσχολικές δράσεις και να κρατούν το σχολείο μας ενεργά ζωντανό!

Τζεπκινλής Χαράλαμπος, Μαθητής Β΄Λυκείου

Φιλιππούση Ελένη, Αν. Καθηγήτρια

Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο. Η ημέρα αυτή αποτελεί μια αφορμή για εκπαιδευτικούς, μαθητές/τριες και γονείς των σχολείων όλης της χώρας να ανταλλάξουν σκέψεις, πληροφορίες και ιδέες και να ενεργοποιηθούν δράσεις ευαισθητοποίησης για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και εκφοβισμού που εκδηλώνεται μεταξύ και εναντίον των μαθητών/τριών, ώστε να περιοριστούν οι δίαυλοι εκδήλωσης της βίας στη ζωή των ανηλίκων και να αποτραπούν οι αρνητικές συνέπειες στις διαπροσωπικές τους σχέσεις.

Με αφορμή την ημέρα αυτή, η σχολική κοινότητα του 2ου Λυκείου Ορεστιάδας προχώρησε με μία ξεχωριστή δράση, προβάλλοντας ένα δυνατό μήνυμα κατά του σχολικού εκφοβισμού.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες του σχολείου, με την βοήθεια των καθηγητών/τριών παρουσίασαν επιπλέον εργασίες στο πλαίσιο των δράσεων κατά του σχολικού εκφοβισμού, όπου μεταξύ άλλων, παρουσίασαν μικρά θεατρικά, κείμενα, μετατρέποντας το γυμναστήριο του σχολείου σε χώρο δημιουργίας.

Το συντονισμό των δράσεων, είχε η Διευθύντρια του σχολείου κα Θωμαΐς Ζαβαλιάρη.

                                                                          Κυργίδης Ιωάννης, Μαθητής Β΄ Λυκείου

Τσιρούδης Δρόσος, Μαθητής Β΄ Λυκείου

    Φιλιππούση Ελένη, Φυσικός, Αν. Καθηγήτρια

Με βάση την απόφαση προκήρυξης του ΥΠΑΙΘΑ έναρξης Πανελλήνιων Αγώνων ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. Ελλάδας - Κύπρου και άλλων σχολικών αθλητικών δραστηριοτήτων για το σχολικό έτος 2023-2024. Για ακόμη μία χρονιά το 2ο ΓΕΛ Ορεστιάδας συμμετείχε στους Πανελλήνιους σχολικούς αγώνες που ξεκίνησαν τον Φεβρουάριο. Οι μαθητές και οι μαθήτριες συμμετείχαν στα παρακάτω ομαδικά αθλήματα.

Καλαθοσφαίριση (μαθητών/μαθητριών)

Πετοσφαίριση (μαθητών/μαθητριών) και

Ποδόσφαιρο (μαθητών/μαθητριών)

Οι αγώνες διεξήχθησαν τις παρακάτω ημερομηνίες:

9/02 Καλαθοσφαίριση αγοριών: 2ο ΓΕΛ Ορεστιάδας  – 1ο ΓΕΛ Διδυμοτείχου – Σκορ:2-0 (Κλειστό γήπεδο Ορεστιάδας)

9/02 Πετοσφαίριση κοριτσιών: 2ο ΓΕΛ Ορεστιάδας  – 1ο ΓΕΛ Διδυμοτείχου – Σκορ:45-27 (Κλειστό γήπεδο Ορεστιάδας)

12/02 Πετοσφαίριση αγοριών: 2ο ΓΕΛ Ορεστιάδας  – ΕΠΑΛ Ορεστιάδας – Σκορ:2-0 (Κλειστό γήπεδο Ορεστιάδας)

14/02 Καλαθοσφαίριση αγοριών: 2ο ΓΕΛ Ορεστιάδας  – 1ο ΓΕΛ Ορεστιάδας – Σκορ:70-72 (Κλειστό γήπεδο Ορεστιάδας)

14/02 Ποδόσφαιρο αγοριών: 2ο ΓΕΛ Ορεστιάδας – 1ο ΓΕΛ Ορεστιάδας – Σκορ:0-5 (Στάδιο Οινόης)

15/02 Πετοσφαίριση κοριτσιών: 2ο ΓΕΛ Ορεστιάδας  – 1ο ΓΕΛ Ορεστιάδας – Σκορ:0-2 (Κλειστό γήπεδο Ορεστιάδας)

15/02 Πετοσφαίριση αγοριών: 2ο ΓΕΛ Ορεστιάδας  – 1ο ΓΕΛ Ορεστιάδας – Σκορ:2-1 (Κλειστό γήπεδο Ορεστιάδας)

27/02 Πετοσφαίριση αγοριών: 2ο ΓΕΛ Ορεστιάδας  – 3ο ΓΕΛ Αλεξανδρούπολης – Σκορ:0-2 (Κλειστό γήπεδο Ορεστιάδας)

 

Στιγμιότυπα από την συμμετοχή των μαθητών/τριών στους Σχολικούς αγώνες

Οι αγώνες αποτελούν μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και κάθε χρόνο με απόφαση του ΥΠΑΙΘΑ προκηρύσσονται σχολικοί αγώνες για τα ΓΕ.Λ και ΕΠΑ.Λ Ελλάδας και Κύπρου στους οποίους συμμετέχουν τα Λύκεια Γενικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Ο προγραμματισμός των σχολικών αγώνων, γίνεται από τις ΟΕΣΑΔ των περιφερειακών ενοτήτων και διεξάγονται σε ώρες λειτουργίας σχολείου σε αθλητικούς χώρους που παραχωρεί ο Δήμος. Τα σχολεία συχνά οργανώνουν διδακτικές επισκέψεις στους αθλητικούς χώρους με σκοπό οι μαθητές να παρακολουθήσουν τους αγώνες και να καλλιεργήσουν το φίλαθλο πνεύμα.

Οι Καθηγητές/τριες Φυσικής Αγωγής παροτρύνουν και προετοιμάζουν τη συμμετοχή και την προσπάθεια των μαθητών/τριών σε όλα τα αθλήματα με στόχο τη βελτίωση των κινητικών, φυσικών και ψυχοπνευματικών ικανοτήτων και την καλλιέργεια αξιών, όπως του «ευ αγωνίζεσθαι», της ομαδικότητας, της ισότητας, του δίκαιου παιχνιδιού.

Βασική επιδίωξη των σχολικών αγώνων και δράσεων στα Λύκεια της χώρας είναι η ενθάρρυνση και η εκπαίδευση των μαθητών και των μαθητριών στην υιοθέτηση δια βίου υγιεινών συνηθειών, στην καλλιέργεια αξιών και στην επίτευξη κοινωνικής συνοχής. Μέσα από την ισότιμη και ισόνομη συμμετοχή, την προσπάθεια, την συνεργασία και τον υγιή συναγωνισμό, οι μαθητές θα καλλιεργήσουν την αίσθηση του «ανήκειν», θα μάθουν να εκτιμούν τη συνεισφορά όλων για την επίτευξη ενός κοινού στόχου, θα αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και θα βιώσουν τη χαρά του παιχνιδιού.

Ευχαριστούμε τον κο Α. Λαυκίδη και τους/τις μαθητές/τριες που συμμετείχαν στους αγώνες που μας χάρισαν μία τόσο μοναδική εμπειρία!

Κοσμίδης Κοσμάς, Μαθητής Β΄ Λυκείου

Μπουγάνης Κωνσταντίνος, Μαθητής Β΄ Λυκείου

 Φιλιππούση Ελένη, Φυσικός, Αν. Καθηγήτρια

Τα στατιστικά του ευρωπαϊκού συστήματος πληροφόρησης για τις δασικές πυρκαγιές (EFFIS) δείχνουν ότι μέχρι τις αρχές Αυγούστου του 2022 τόσο ο αριθμός των πυρκαγιών όσο και οι καμένες εκτάσεις έχουν αυξηθεί κατά 300% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Σίγουρα η απόκλιση αυτή συνδέεται με αλλαγές στις συνθήκες που καθορίζουν την εμφάνιση και τις επιπτώσεις των πυρκαγιών. Τα υποκείμενα αίτια του προβλήματος, τα οποία είναι διαφορετικά από τις τυπικές αιτίες εκδήλωσης των πυρκαγιών, συνδέονται μεταξύ άλλων με τη χωροταξία, τον περιφερειακό σχεδιασμό, το κλίμα, τη διαχείριση του αγροδασικού χώρου, τις οικονομικές και περιβαλλοντικές πολιτικές αλλά και την αντίληψη του κινδύνου, την παιδεία και την ενημέρωση των πολιτών. Η απορρύθμιση του κλίματος, που αποτυπώνεται στον όρο «κλιματική αλλαγή», είναι ένα από τα σοβαρά υποκείμενα αίτια των δασικών πυρκαγιών το οποίο μπορεί να οδηγήσει μακροπρόθεσμα σε σημαντικότατες και μη αναστρέψιμες περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις εάν δεν διαμορφωθούν άμεσα κατάλληλες πολιτικές και στρατηγικές προσαρμογής.

Στην Ελλάδα, οι πυρκαγιές έχουν οξυνθεί ιδιαίτερα από τη δεκαετία του 1980 σαν αποτέλεσμα των πιέσεων που ασκούνται εδώ και δεκαετίες στα δασικά οικοσυστήματα με την έντονη και άναρχη αστικοποίηση των δασικών περιοχών.

Το Εθνικό Πάρκο Δάσους Δαδιάς-Λευκίμης-Σουφλίου βρίσκεται στο μέσο του νομού Έβρου και καταλαμβάνει έκταση 428.000 στρ. Κατέχει ξεχωριστή γεωγραφική θέση σε διεθνές επίπεδο, καθώς βρίσκεται στο σταυροδρόμι μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και Αφρικής και κοντά στον ανατολικότερο μεταναστευτικό διάδρομο πολλών ειδών πουλιών. Η εντατική χρήση της γης από τον άνθρωπο στο βάθος των αιώνων έχει οδηγήσει στη διαμόρφωση ενός πλούσιου μωσαϊκού τοπίων με πολλές εναλλαγές. Στην περιοχή έχουν καταγραφεί συνολικά 360-400 είδη φυτών, από τα οποία 25 είδη είναι ορχιδέες, 104 είδη πεταλούδων, 12-13 είδη αμφιβίων, 29 είδη ερπετών και 60-65 είδη θηλαστικών, εκ των οποίων 24 είναι νυχτερίδες. Επιπλέον, τα ιδιαίτερης αισθητικής τοπία με βραχώδεις σχηματισμούς, ρυάκια και ποτάμια, τα ενδημικά φυτά και τα σημεία γεωλογικού ενδιαφέροντος της περιοχής είναι υψηλής οικολογικής αξίας. Η οικολογική αξία του Δάσους Δαδιάς επισημάνθηκε το 1970 από Ευρωπαίους επιστήμονες, το 1980 η περιοχή ανακηρύχτηκε προστατευόμενη και από το 2006 έχει χαρακτηριστεί ως Εθνικό Πάρκο. Πλέον αποτελεί ένα από τα λίγα καταφύγια σπάνιων αρπακτικών πουλιών σε όλη την Ευρώπη, ενώ εδώ συναντάται ο μοναδικός πολυπληθής αναπαραγόμενος πληθυσμός Μαυρόγυπα στα Βαλκάνια.

Το δάσος αποτελούσε και αποτελεί πηγή ζωής για τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής. Στην περιοχή του Εθνικού Πάρκου ο πρωτογενής τομέας παραγωγής κατείχε ιστορικά σημαντική θέση στην οικονομική ζωή των κατοίκων. Το σύνολο σχεδόν των οικονομικών δραστηριοτήτων που συναποτελούν την πρωτογενή παραγωγή λαμβάνουν χώρα στην περιοχή με ιδιαίτερη δυναμική. Οι κύριες ασχολίες των κατοίκων είναι η υλοτομία, η γεωργία, η αμπελουργία, η σηροτροφία, η κτηνοτροφία και η μελισσοκομία. Οι περισσότερες καλλιέργειες είναι ετήσιες με μικρό ποσοστό οπωρώνων και αμπελιών. Τις τελευταίες δεκαετίες οι καλλιέργειες και κυρίως η κτηνοτροφία στην περιοχή περιορίζονται με γρήγορους ρυθμούς. Αντίστοιχα μειώνεται και η υλοτομική δραστηριότητα, ενώ οι οικοτουριστικές δραστηριότητες, οι οποίες γνώρισαν άνθιση από το 1994 έως το 2003, παραμένουν σταθερές με τάσεις μείωσης τα τελευταία χρόνια.

Η μεγάλη πυρκαγιά στη Δαδιά του Έβρου, το καλοκαίρι του 2023 κατέκαψε χιλιάδες στρέμματα δάσους. Η φωτιά βρήκε τον πληθυσμό των σπάνιων αρπακτικών που διαβιούν στη Δαδιά, ευτυχώς, μετά την εποχή της αναπαραγωγής τους. Δεν είναι όμως μόνο το δάσος που κάηκε και η άγρια πανίδα που έχει πληγεί. Η φωτιά πέρασε και από καλλιεργήσιμες εκτάσεις στις παρυφές του δάσους και από εγκαταστάσεις ζωικής παραγωγής, προξενώντας ζημιές.

Με αφορμή την μεγάλη πυρκαγιά και προκειμένου να ευαισθητοποιήσουν όσο περισσότερους πολίτες μπορούν δύο μαθήτριες της Α΄ Λυκείου, και συγκεκριμένα οι Μανώλογλου Μαρία –Ελένη και Φυδανίδου Μαρία, προσπάθησαν να περάσουν το μήνυμά τους για την καταστροφή των δασών μέσα από την δημιουργία ενός πολύ πετυχημένου κόμικ.

Η δράση εντάσσεται στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο «Φυσικό περιβάλλον-Διατηρώ και αλλάζω», του Υπουργείου Παιδείας, θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

 

Μανώλογλου Μαρία-Ελένη, Μαθήτρια Α΄ Λυκείου

Φυδανίδου Μαρία, Μαθήτρια Α΄ Λυκείου

Φιλιππούση Ελένη, Φυσικός, Αν. Καθηγήτρια

dxffv